reklama

Ako ovplyvniť starnutie? (alebo ako sa dožiť 120 rokov v plnom zdraví:-)

Práve som dočítal knihu od Deepaka Chopru – Nesmrteľné telo a nekonečná duša.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

„Ľudia začínajú starnúť vtedy keď prestávajú rásť“. Teraz nejde o fyzický ale o duševný rast. Akonáhle sa prestaneme hýbať vpred, tvoriť a vystupovať zo svojej komfortnej zóny, začneme fyzicky (aj duševne) starnúť. Nejde samozrejme len o to aby sme sa dožili napr. 100 rokov a viac, ale aký kvalitný Váš život bude keď Vám bude 50 a viac, koľko chorôb budete mať, koľko liekov budete musieť jesť a akej fyzickej aktivity budete schopný keď budete v neskorom veku. Opravte ma ak sa mýlim, ale podľa mňa každý chce aby bol čo najväčšiu časť života plne zdravý (čo následne môže umožniť všetky ostané atribúty ako šťastie, láska, práca, šport atď).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo si myslíte, koľko je schopný sa dožiť úplne normálny človek? Myslíte, že to nemože byť aj napr. 120 rokov alebo viac? Ľudské telo je uspôsobené aby žilo oveľa dlhšie ako je momentálne priemerná dĺžka života. Dĺžku (a hlavne kvalitu) života máme v rukách iba my sami. Neexistuje genetická preddispozícia na dlhovekosť. Až 99% potomkov tých, čo sa dožili viac ako 100 rokov sa 100ky nikdy nedožili. Teda žiadne výhovorky alebo spoliehanie sa nato, že moja babka sa dožila 98.

Deepak Chopra je indický lekár, ktorý sa veľmi dobre vyzná vo všetkých oblastiach zdravia ale taktiež aj napr. v kvantovej mechanike. Mňa osobne fascinovali diskusie v relácii “Pod lampou” na STV na témy vesmír a hmota. Za tie najkvalitnejšie považujem hlavne s hosťami p.Mojžišom , p.Černým a hlavne p.Grigarom (fyzik /CERN). (doporučujem hlavne túto čast - https://www.youtube.com/watch?v=qWV7SEVAu2c).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To čo hovorí Chopra vo svojej knihe potvrdzujú aj všetci fyzici. “Neexistuje objektívny svet nezávislý na pozorovateľovi”. Ak sa a čokoľvek zameráte, zmeníte to. Vedomá pozornosť je veľmi silný nástroj na liečenia akejkoľvek časti vášho tela alebo na udržiavanie celkového zdravia. Telo si vyžaduje vašu pozornosť, len my ho často zanedbávame. Myseľ a telo sa nedajú oddeliť (sú to spojené nádoby). Môžete teda byť v akejkoľvek dobrej kondícii, absolútne zdravo sa stravovať a cvičiť, nepomôže Vám to,.ak správne nenastavíte vašu myseľ. Ako príklad uvediem Steva Jobsa, ukážkovo sa stravoval avšak zanedbával duševnú stránku, vystavoval sa príliš vysokému stresu (bol cholerik) a teda zomrel predčasne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z čoho sa vlastne naše telo skladá? Sú to atómy? Nie úplne. Keď rozložíte atóm na najmenšie časti je to len čistá energia (hmota vzniká len interakciou medzi jednotlivými kvarkami). Vedeli ste, že “každá pevná častica hmoty je tvorená z viac ako 99.99% prázdnym priestorom“?. To nie je žiadny blud, fyzika to jasne potvrdzuje. Vzdialenosť medzi miniatúrnym elektrónom a jadrom je proporcionálne podobná ako vzdialenosť medzi slnkom a zemou. Napriek tomu tento priestor nie je zase tak prázdny, tvorí ho kvantové pole. Kvantové pole existuje vo vás, okolo vás a prechádza vami. Bez ohľadu nato ako sa Vám zdajú veci oddelené (našimi zmyslami) , na kvantovej úrovni nič nie je oddelené. Inak viete, že fyzici k dnešnému dňu poznajú len cca 4% hmoty celého vesmíru (tvoreného planétami, galaxiami atď)? O ďalších dvoch zložkách (tmavá hmota a tmavá energia) ktoré tvoria 96% vesmíru vlastne nevieme vôbec nič (iba že sú). Pozrite si v archíve Lampy z p.Mojžišom (uznávaný slovenský fyzik) na túto tému.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vráťme sa. Ako teda zastaviť starnutie? Starnutie sa deje v mysli. Starí ľudia sú tí ktorým sa veľmi často niečo nepáči, o veciach príliš dlho diskutujú, boja sa dobrodružstva s príliš často niečoho ľutujú. Vedomie má moc zmeniť starnutie. Aby sme získali kontrolu nad procesom starnutia musíme si najprv tento proces uvedomiť. Ľudia si to neuvedomujú ale vedomie je možné cvičiť. Tak isto ako je možné cvičiť čokoľvek – napr. aj oči.

Ľudia si myslia, že keď im lekár diagnostifikuje okuliare, musia ísť poslušne do optiky a kúpiť si ich (a stať sa ich doživotnými zákazníkmi). Teraz si predstavte koľko zarobí optika na jedinom človeku za jeho celý život, ktorému diagnostifikujú potrebu nosiť okuliare. A teraz si predstavte 7 miliárd ľudí a z toho to spravia takmer každému tretiemu. Nie je to malý balík. Preto sa oplatí veľmi nerozširovať to, že existuje aj iná alternatíva ako barle (okuliare). Vedeli ste o tom, že ak budete robiť 7 základných očných cvikov (trvajú max 5 min denne) zrak sa vám môže zlepšiť tak, že už ich nikdy potrebovať nebudete. Myslíte, že to chce lekár? Nechce prísť o svoju prácu. Viete si predstaviť, že by všetci cvičili 5 min denne očné cviky a nikto by nepotreboval okuliare. Koľko biliónov by vypadlo majiteľom pyramídy? Koľko lekárov by prišlo o prácu? Prečo vám zubár nikdy nepovie, že stačí sa lepšie stravovať a zuby budete mať ako Jim Carey v zvieracom detektívoviJ. Ja som sa s tým trápil vyše 20 rokov. Skúšal som všetko, kefky, pasty, medzizubné kefky, skrátka všetko čo mi odporučila zubárka. Zuby sa mi aj tak kazili a chodil som zubárke ako na klavír. Raz kaz, raz zlomený zub, raz nerv, a potom ďasná. Korunky sa sypali. Nikdy mi nepovedala, že Peter, vieš je to o tých cukroch čo ti zostávajú po jedle v ústach (všetky polotovary obsahujú cukry, ktoré vám zničia zuby). Stačí začať jesť viac zeleniny a ovocia (fruktóza nevadí, resp. má tisíckrát menší účinok ako rafinovaný cukor) a vylúčiť sladké po jedle. Jedného dňa sa však našla aj lekárka, ktorá mi povedala pravdu. Veľmi si to cením. Nehádžem teda všetkých lekárov do jedného vreca. Bolo to na diabetológii. Vyzeralo to, že mám definitívne cukrovku. Testy to potvrdili. Ja som to však odmietol (tak ako som odmietol okuliare). Vo svojom vnútri som jednoducho cítil, že to tak nemá byť, že to tak nechcem. Videla, že som ochotný spraviť čokoľvek aby som to zvrátil. Ukázali mi glykemickú tabuľku, vysvetlila mi ako pôsobí zelenina alebo ovocie. Aký vplyv majú na moje telo sacharidy, ktoré denne konzumujem a čo spôsobuje rafinovaný cukor alebo soľ. Hneď v ten deň som si preštudoval všetky materiály, čo mi dala. Hľadal som na nete a zistil som, že takých ako ja je veľa. Aj oni nechcú mať cukrovku (zameňte si to aj za akúkoľvek inú chorobu), zistil som, že veľká väčšina je z dlhodobo nesprávneho stravovania. Meniť zvyky bolo ťažké, ale mal som silnú motiváciu. Výsledok po cca roku a pol – ukážková hladina cukru v krvi, dokonalý tlak, cholesterol aj krvné testy, žiadne kazy, žiadne krvavé ďasná, žiadne žalúdočné problémy s to nehovorím o kondícii a iných oblastiach života:-)

Dokáže to každý, len potrebujete správnu motiváciu (tá bohužiaľ príde až keď budete stáť pred problémom). Ak vám môžem skromne poradiť, skúste to zvrátiť skôr. Ja teraz vlastne vôbec nerozumiem ako som tak mohol žiť predtým. Stále samé problémy, stále samé výhovorky, a na všetko som hľadal len liek. Nie však prevenciu. Tu sa hodí jedna veľmi pravdivá veta od Baričáka: „Čo sa čudujeme, celý život sa napchávame jedmi (cukri, soli) a potom keď sme chorí to liečime chemikáliami (liekmi)“. Ak vám to teda vyhovuje, čakajte až to nastane a snažte sa to potom zachrániť liekmi a neskôr operáciami. Ja som si povedal NIE. Už si nikdy nekúpim žiadny liek z lekárne. Už nechcem ísť nikdy k lekárovi (so zlomenou nohou tam samozrejme pôjdem).

Vedeli ste o to, že až 99% ľudí nezomrie na svoj vek (starobu) ale na nejakú chorobu alebo zdravotný problém? Takmer nikto nezomiera na starobu (vždy je za tým nejaká podkladová choroba alebo kombinácia chorôb). Viem odbehol som. Ale cítil som, že to musím „zase“ napísať.

Stále udržovanie kreatívneho potenciálu je známkou nestarnutia. Ak sa ho vzdáte kvôli svojim zvykom, rituálom, rigidným presvedčeniam a postojom, znamená to, že starnete. V Číne majú také porekadlo: „Všetko čo je flexibilné a prúdi, má tendenciu rásť, všetko čo je rigidné a ohraničené podlieha skaze a zahynie.“

Zmeny, ktoré sa vekom objavujú na našom tele a v mysli sú následkom bezmyšlienkovitého zotrvávania na rigidných názoroch a presvedčeniach. Na starnutie má vplyv váš mentálny stav. Zlý mentálny stav urýchľuje starnutie. Mentálny stav sa najviac formuje medzi 21-46 rokom života, pretože to je doba, kedy väčšina ľudí buď uspeje alebo zlyhá.

Najväčšie ohrozenie života a zdravia je nemať žiadny dôvod k životu. Zoberte si také malé deti. Sú neuveriteľne vitálne. Každý deň vítajú s otvorenou náručou. Je to pre nich úplne prirodzené až do doby keď ich naučíme nezdravým zvykom a postojom a odložia spontánnosť.

Na to aby ste žili dlho (a hlavne v plnom zdraví), nie je potrebné sa riadiť žiadnou autoritou. každý sme jedinečný. Vyviňte si svoj vlastný, zdravý a čistý životný štýl. Riaďte sa pri tom svojimi inštinktmi a sami vypozorujete, čo je pre vás dobré.

Podľa dlhodobých výskumov, predsa len majú nadpriemerne dlho žijúci ľudia nejaké spoločné vlastnosti:

  • Majú jednoducho radosť zo života

  • K uspokojeniu im stačí aj málo, tešia sa z denných činností

  • Životom prechádzajú ticho, kľudne a šťastne

  • Považujú svoj život za zmysluplný

  • Nejdú nikdy do extrémov

  • Neprejedajú sa, pijú dostatok čistej vody, neberú množstvo liekov

  • Dobre spia

  • Pijú len príležitostne alkohol

  • Nevzrušujú sa nad maličkosťami

  • Robia šport, aj vo veľmi neskorom veku

  • Majú pocit, že dosiahli svojich hlavných cieľov

  • Majú o sebe pozitívnu predstavu, považujú sa za hodnotných (užitočných)

  • Neriadia sa žiadnou autoritou, vypozorujú čo je pre nich dobré

Prečo je dôležité športovať (hýbať sa) aj keď ste vekovo už „starý“? Opätovne platí, rast je opakom starnutia. Keď precvičujete svaly, učíte ich aby silneli. Aj 70-ročnému môžu narásť svaly ak bude cvičiť. . Teraz nehovorím o kulturistických svaloch (myslím funkčné svaly bez chémie). Aspon minimálna miera svalov je potrebná na to aby telo zostalo zdravé. Dôležité však je aby sa jednalo o vedomé cvičenie. Keď pohybujete telom nevedome, nemá to veľký efekt. Časti tela, ktorá starnú (strácajú svoju štruktúru) nie sú len časťami, ktoré sú nedostatočne používané (strácajú funkciu), ale sú to zároveň časti, ktorým človek prestal venovať vedomú pozornosť. (skúste cvičiť Čchi Kung alebo Tai Chi).

Čomu venujeme pozornosť, to nadobudne vo vašom živote dôležitosť. Pre vedomie neexistujú žiadne hranice. Vlastne v ničom neexistujú hranice (keď chcete byť prezidentom SR, môžete ním do 10-15 rokov byť:-). Ak to naozaj chcete. Ja si píšem napr. zoznam cieľov, čo by som chcel dosiahnuť. Už ich mám 250:-) Tretina sa mi už sa "zázračne" splnila:.... Alebo ak chcete, hľadajte si ďalšie výhovorky. Akonáhle začnete vedome využívať svoje vedomie, prinesie vám to nasledovné výhody:

  • Začnete viac zachytávať vlastné telesné signály, ktoré ste doposiaľ ignorovali, vaše telo vám povie kedy čo potrebuje. Je to presný opak situácie, v ktorej sa riadite zvykom, čo nikdy presne nezodpovedá tomu, čo telo potrebuje

  • Budete vedieť, ktoré časti tela vyjadrujú nespokojnosť. Zameraním vedomia na zdroj bolesti posielate energiu tam, kde smeruje pozornosť.

Prostredníctvom cvičenia môžete za pomoci svojho vedomia vyliečiť akúkoľvek nerovnováhu svojho systému prepojenej mysli a tela, stačí sa naučiť príslušné relaxačné a uvoľňovacie techniky. Tie nabudúce:-)

Peter Kover

Peter Kover

Bloger 
  • Počet článkov:  18
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Zmyslom môjho blogu je inšpirovať vás aby ste si našli vašu vlastnú cestu ako sa zmeniť k lepšiemu... Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu